Monday, April 20, 2009

Part 1 : Kau Pergi Jua....


9.00 malam, 15 April 2009...

Seperti biasa mak akan telefon bertanya khabar puteri kesayangannya ini. Tapi panggilan malam ni tak seperti biasa. Tiada salam. Tak bertanya khabar seperti biasa. Ayat yang mula-mula keluar dari mulut mak adalah...' Wani Tok tenat...Ayah, Pak Teh ngan Mak Su hang duk ajar tok mengucap'...ni lah ayat yang membuatkan hati aku tak keruan malam tu...tetiba je rasa macam terhenti jap smua perjalanan darah dalam badan aku...tak tenang Allah SWT saja yang tau.

9.20 malam, 15 April 2009...
Sekali lagi aku terima panggilan dari mak. Tapi nada suara sudah berbeza. Kedengaran seperti tenang sedikit...' Tok hang dah ok sikit. Hang tak yah la balik kampung. Nanti kalau ada apa-apa, mak tepon hang lain'...Bila aku dengar je ayat macam tu, normal balik perjalanan darah aku. So aku pun ambik keputusan keluar makan sebab perut tetiba je jadi lapaq. Tapi nun jauh disudut hati kecil aku, masih ada sekelumit kerisauan tentang berita yang mak sampaikan tadi. Aku hanya mampu berdoa agar semuanya baik-baik aja.

Lepas makan aku pun buat calling2 kat adik-adik aku yang di negeri orang. Satu di Kolumpo dan satu lagi di Ganu Kite. Dua2 adik aku pun dah tau brita ni. Baguih sungguh mak aku. Cukup pantas mak sebarkan smua brita kat anak2nya. So kami 3 bradik pun berkongsi kerisauan. Tapi sebagai kakak of course aku kena belokon. Buat2 ok.

Jam dah menunjukkan kul 11.30 malam...aku rasa macam mengantuk sangat...So aku pun menyiapkan diri untuk tido...Ye lah tido awal course esok nak kerja. Kemas sini...kemas sana...kemas apa2 lagi yang patut sebelum tido. Yang pasti jangan lupa basuh kaki...

11.55 malam, 15 April 2009...
Sekali lagi tepon aku berbunyi. Tapi aku dah memang agak dah sapa yang tepon tu. Yes!!! sungguh tepat agakkan aku. Mak tepon lagi...Tapi kali ni dengar je mak sebut nama aku...
'Wani.....'....Aku macam tau je sambungan ayat mak tu. Tapi aku takut nak bersuara. Walau pun suara mak agak perlahan, tapi sudah dapat aku gambarkan situasi mak waktu tu. Ya Allah kuatkanlah hati aku untuk dengar apa yang mak nak cakapkan...

Sambil tersekat-sekat...mak pun menyambung ayat yang tak brapa lama terhenti tadi...
'Tok dah tak dak...baru je beberapa minit...Tok meninggal dipangkuan ayah, pak teh ngan maksu hang...'

Waktu tu aku dah tak tau nak cakap apa2. Diam je. Mak faham apa yang aku rasa waktu tu. Tapi mak suruh aku bayak2 bersabar. Sebelum letak tepon, mak sempat pesan...'hang tak yah la balik malam ni..balik la awal2 pagi esok..dah lewat ni nak drive sorang2'..Aku masih diam tanpa bicara...Mak semacam tak puas ati...pas tu mak sound lagi...'hang dengar dak???'...2 kali mak ulang ayat yang sama...Pas tu baru aku jawab. Tu pun yang kluar hanyalah perkataan ' Hmmm....'

Aku macam tak leh trima je tetiba dengan brita yang mak baru sampaikan tadi. Sedih sesangat bila mengenangkan aku tak sempat nak peluk cium Tok buat kali terakhir sebelum dia pergi selama-lamanya. Kini aku kehilangan satu-satunya Tok yang aku ada di dunia ni. Dah tak ada Tok yang boleh aku bangga2kan kat kengkawan aku dek usianya yang mencecah seratus tahun lebih.

Kenyataananya...kepulanganku pagi esok hanya dapat melihat sekujur badan yang kaku, tiada bersuara, tidak bergerak dan tiada lagi celoteh seorang insan bergelar nenek. Aku amat sedih...


Al-Fatihah untuk nendaku tersayang...Che' Ni binti Lateh...



Potret terakhir yang sempat aku dan adik-adik abadikan bersama Tok...
1 Syawal 1429H bersamaan 1 Oktober 2008

No comments: