Monday, April 18, 2011

Dedikasi Buat Nenda...


15 April 2011....Genap 2 tahun pemergian Nenda...sebagai cucu aku tak pernah lupa tarikh keramat ini. Lagi2 tarikh ni jatuh di antara dua tarikh yang sinonim dengan hidup aku. Iaitu besday salah seorang teman aku 14 April 1982....dan....besday my luvly mom 19 April 1958.

Kejadian 2 tahun lepas aku patrikan di sini dan di sini.....begitu juga dedikasi tahun berikutnya di sini.

Setiap kali tibanya tarikh ni aku mesti buka album atau cari gambar2 aku ngn Arwah Tok. Bila tengok sayu je hati. Banyak suka duka yang akan berlegar-legar di ingatan aku. Kalau yang suka aku mesti senyum. Tapi bila part duka tu kadang2 aku tak suka ingat. Sebab kadang2 boleh timbul perasaan tak puas hati dan geram pada Arwah Tok.

Ye lah. Aku bukanlah antara cucu febret Arwah Tok. Begitu gak ngn adek2 aku yang lain. Kami ni ibaratkan cucu underground. Mana taknya, kalau arwah Tok nak bagi apa2 mesti sembunyi2 n diam2. Pastu siap pesan jangan bagitau orang lain. Siap sebut lagi nama2 orang yang tak wajib tau. Bila aku ngan adek2 aku ingatkan kembali.....ada la juga rasa sedih. Tapi tak pa....jauh di sudut hati kami, kemaafan telah kami titipkan buat insan yang melahirkan ayah kesayang kami ke dunia ni. Dan kami juga dah temui jawapan kenapa Arwah Tok terpaksa buat macam tu.

Apapun aku tetap bersyukur. Walaupun bukan pilihan dalam diari harian Arwah Tok, aku adek beradek tetap dalam ingatan dia. Banyak yang telah Arwah Tok buktikan. Sakit demam dan makan pakai kami tetap dia tanya.

26 tahun hidup bergelar cucu keppada Arwah Tok, banyak juga petua2 orang dulu2, doa2 yang boleh diamalkan untuk dijadikan penawar bila sakit, amalan tradisi nenek moyang yang Arwah Tok kongsikan dengan aku. Sebab aku anak sulung dan perbezaan umur yang boleh dikatakan jarak dengan adek2 aku maka apa2 Arwah Tok akan pesan dan bagi kat aku. Terima kasih Tok untuk semua perkongsian yang berguna tu.

...........Tok, walaupon dah dua tahun tok pergi meninggalkan kami....kenangan hidup bersama tok masih segar diingatan kami...Curut, Nasi Kerabu, Akar Kayu dan perkataan2 yang sering Tok sebut menjadi nostalgia buat kami....dua tahun tak merasa nasi kerabu terbaik dari air tagan tok...dua tahun juga kami beraya tanpa tok...dua tahun juga di pagi raya kami teringat2 xtvt wajib kena p jumpa tok dulu sebelum buat apa2, dua tahun juga ayah macam tersalah cakap di pagi raya minta kami p jumpa tok, 2 tahun juga macam2 jadi dalam keluarga besar kita tok..........sesungguhnya ketiadaan Tok memang amat dirasai....setiap perbalahan, setaip masalah, setiap kemusykilan dan setiap kali sakit.....aku mesti akan dengar ayat ni kluar di mulut sanak saudara...... " KALAU LAH ARWAH MASIH ADA...."....Ini dah cukup membuktikan pentingnya Tok dalam kehidupan kami...........

Sesungguhnya Allah lebih menyayangi Tok. Semoga roh Tok aman, tenteram dan damai di sana...hanya doa dapat kami iringkan buat Tok disana....AL-FATIHAH buat Arwah Nenda Che Ni Binti Lateh...

Ni gambar time aku study kat UiTM Melaka. 2001. Malam ni nak balik UiTM. Tok siap mai jumpa sblm aku nak p bus stand. Kenangan.....

No comments: