Friday, February 13, 2009

Jadilah Masyarakat Yang Prihatin.


Hai semua...lama rasanya aku tak menjenguk ruangan bloger ni. Nak kata busy tak juga. Mungkin takde mood je kot. Sebenarnya aku nak melepaskan kemarahan yang sikit2 lagi aku pendam dari semalam.

Alkisahnya, semalam aku pi pejabat pos kat Seberang Jaya tu. Dari pukul 1.00pm sampai kul 2.15pm baru la turn aku. Yang aku angin sangat bukan sebab aku dapat nombor giliran tu berangka besar. Tapi sikap tidak bertanggungjawab segelintir masyarakat ni. Adakah patut baru mai punggung pun tak panas lagi duk kat kerusi tu  dah boleh berurusan kat kuanter. Mula-mula aku tak perasan sangat situasi ni. Tapi bila ada satu Chinese girl ni baru je masuk duk sebelah aku tetiba je pi kuanter berurusan pas tu leh senyum lak bila nak keluar. Baru la aku tau apa yang dia dah buat.

Nak tau apa minah Cina ni buat??? Sebenarnya dia tak ikut giliran pun. Dia tengok je nombor yang naik kat kuanter tu tak de orang pi, ngan slamber biawak dia pun pi la berurusan kat kuater tu. Konon-konon tu nombor giliran dia la. Memang kurang ajar betul perangai diaorang ni. Apalah salahnya kalau ikut je giliran tu. Bertimbangrasa lah sikit. Orang lain pun nak cepat juga. Smua orang pun ada kerja. Betul tak???

Pas tu aku pun start perhati situasi macan tadi tu berlaku ke tak lagi. Rupa-rupanya berlaku lagi. Tapi yang buat perangai tak terajar ni smua bangsa Cina. Kenapa ekk??? Pelik sungguh aku. Ke memang lumrah alam yang diorang ni memang jenis kaum tak bertimbang rasa.

Hati aku pun semakin panas bila tegok ramai yang buat macan ni. Mana aci aku mai dah lama still duk tercongok kat situ. Depa yang baru mai dah siap berurusan. Hangin tul...Tapi akhirnya puas hati aku bila tengok satu minah cina ni kantoi bila nak berurusan. Mana taknya waktu dia masuk tu, mungkin pegawai pos yang bertugas kat kuanter tu nampak. So bila dia pi je kat kuanter tu nak submit form yang dia bawa, pegawai yang bertugas tu pun tanya nombor giliran dia. Dah blushing tetiba. Muka yang tadi putih dah jd macam udang bakar. Padan muka dia. Dah malu nak duduk kat kerusi. Pas tu berdiri kat tepi kuanter tu sambil belek-belek handset. Muka tak pandang pun kat belah orang ramai ni.

Jadi, moralnya lain kali kalau nak buat apa-apa urusan yang menggunakan angka giliran, pastikan kita mengikut giliran kita. Bukan apa sikap kita yang mementingkan diri sendiri ni akan mengundang marah pada orang lain. Bahkan kalau tak bernasib baik boleh memalukan diri kita sendiri. Macam si minah cina yang aku cakap tadi tu. Muka bukan main lawa lagi. Pakai baju pun tutup yang penting-penting je. Harap fahamlah maksud tu. Sure orang pandang kan. Yelah banyak yang transparent. Alih-alih kena marah. Kan malu gitu. 

Jadi kepada semua, aku berharap agar kita menjadi masyarakat yang prihatin. Kerana keprihatinan kita merupakan penghargaan dan penhormatan yang tinggi pada orang lain. Renung-renungkan dan selamat beramal.....

Chiawwww....

2 comments:

13may said...

tapi kan...kadang2 sistem perkhidmatan yg disediakan tu sendiri yg lembab....

ntah laa...hehhe hehhe

wani said...

mana taknya orang yang buat kerja tu pun kadang2 lembab gak...tp apa2 pn jagn potong turn orang....
;-)